Historia

Historia

Poznań Ławica 1991

Po raz pierwszy AIR SHOW odbyło się w 1991 roku na Ławicy w Poznaniu.

  • Po raz pierwszy AIR SHOW odbyło się w 1991 roku na Ławicy w Poznaniu
  • Idea pokazów lotniczych w międzynarodowym składzie narodziła się w 1991 roku. W tym właśnie roku na poznańskiej Ławicy,28 sierpnia w Święto Lotnictwa, fani awiacji mogli podziwiać w powietrznych pokazach i na wystawie samoloty za Stanów Zjednoczonych, Francji, Wielkiej Brytanii, ZSRR i oczywiście z Polski. W powietrznych akrobacjach zaprezentowały się: F-16 i F-15 amerykańskiego lotnictwa, Mirage 2000 z Francji, Tornado z Wielkiej Brytanii, Su-27 z ZSRR, a także liczne polskie samoloty wojskowe i cywilne oraz śmigłowce. Lotnisko Ławica zgromadziło ponad 200 tysięcy pasjonatów lotniczych pokazów.
  • Polskie samoloty wojskowe oraz zespoły akrobacyjne zaczęły też latać w zachodnich pokazach lotniczych. To w tym roku zespół Rombik zmienił nazwę na Biało-Czerwone Iskry, a na swoje pierwsze zagraniczne pokazy poleciał m.in. do Belgii, gdzie na początku września dał swój pierwszy lotniczy pokaz za zachodnią granicą.

Dęblin 1995

26-27.08.1995 Dęblin

  • Kolejną galę światowego lotnictwa zaprezentowano nad lotniskiem „Szkoły Orląt” w 1995 roku. Pokazy te zgromadziły największą dotychczas liczbę krajowych i zagranicznych zespołów akrobacyjnych, jakie oglądała polska publiczność. Ponad sześćdziesiąt samolotów i śmigłowców biorących udział w pokazach na ziemi i w powietrzu sprawiło, że lotnicy wojskowi pokazali swój kunszt pilotażowy i zaprezentowali nową technikę. Pokazy rozpoczęła pozorowana walka powietrzna polskich samolotów MiG-29 i MiG-23, wprowadzając zgromadzoną publiczność w atmosferę wielkiego widowiska.
  • Po raz pierwszy zaprezentował się polski zespół akrobacyjny Iskry w ugrupowaniu sześciu samolotów. Jego występ został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność. Atrakcyjność pokazów podniosło biało – czerwone malowanie samolotów, wykonane według projektu ppłk pil. Ireneusza Fibingera. Również po raz pierwszy zaprezentował się, w 6-minutowym programie, zespół akrobacyjny na MiG-29 z Mińska Mazowieckiego.

Bydgoszcz 1996

Festyn lotniczy z okazji 650-lecia Bydgoszczy

  • W następnym, 1996 roku, festyn lotniczy odbył się w Bydgoszczy i zbiegł z obchodami 650-lecia miasta.
  • Widzowie obejrzeli ciekawe podniebne widowisko w którym prezentowały się m.in. dziesięciosamolotowy zespól Biało-Czerwone Iskry, czterosamolotowy zespół MiG-29 i czterośmigłowcowy zespół Mi-24, a ponadto Harrier, Tornado z Niemiec, francuski Mirage 2000, F-16 i F-18 z USA.

Dęblin 1998

80. rocznica powstania polskiego lotnictwa wojskowego

  • Pokazy lotnicze w 1998 roku odbywały się w 80. rocznicę powstania polskiego lotnictwa wojskowego i ponownie zagościły w Dęblinie. Podczas pokazów swoje umiejętności zaprezentowali lotnicy z dziewięciu państw: Czech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch.
  • Po raz pierwszy w Polsce obejrzeliśmy samolot myśliwsko-bombowy Su-25 w barwach Czech, hiszpańską CASA CN 235, niemieckiego F-4F Phantom i C-160 Transall oraz włoską Alenię – G-222. Pokazy były kolejną okazją do zaprezentowania walorów bojowych samolotu wielozadaniowego, którego zakupienie w najbliższym czasie rozważała Polska. W przepięknych pokazach akrobacji lotniczej zaprezentowano: Mirage 2000-5, F-16 i Gripen. Największe emocje towarzyszyły prezentacji lotniczych zespołów akrobacyjnych.

Radom 2000

Pierwsze pokazy na radomskim lotnisku

  • Rok 2000 stanowi ważną datę w historii Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW w Polsce. Po raz pierwszy bowiem pokazy zostały zorganizowane na radomskim lotnisku i stały się imprezą cykliczną.
  • Pokazy były ściśle powiązane z VIII Międzynarodowym Salonem Przemysłu Obronnego w Kielcach. Zgromadziły też największe firmy produkujące śmigłowce i samoloty. Można było zobaczyć niemal wszystkie typy sprzętu latającego w Polsce min. Mi-2, Mi-14PŁ, Su-22M4, MiG-21bis, MiG-29, W3W Sokół, M-20 Mewa, PZL-130 Orlik, TS-11 Iskra, W-3RM Anakonda, M-28 RM Bryza 1M oraz Bell 206B. Pierwszy raz na pokazach zaprezentował się najnowszy produkt PZL Świdnik – śmigłowiec SW-4.
  • Na zaproszenie licznie stawili się goście z zagranicy min. F-16 A/B MLU holenderskich Sił Powietrznych, F-16 C/D z USAF, Mirage 2000C z Francji, L-159 ALCA, MI-24D, Sokół z Czech, Bo-105 z Niemiec, CASA C-295 Hiszpanii, Jaguar GR Mk 1A, Hawk LIF z Wielkiej Brytanii, JAS 39 Gripen ze Szwecji. Ciekawostką była niezwykła brytyjska Canberra Mk. T4. Z zespołów akrobacyjnych zaprezentowano Orliki, Biało-Czerwonej Iskry, Mi-24D klucz z 49 PŚB oraz Patrouille de France.

Radom 2001

Pokazy lotnicze w 2001 roku odbywały się 7 i 8 września

  • Pokazy lotnicze w 2001 roku odbywały się 7 i 8 września. Uczestniczyły w nich ekipy dziesięciu państw: Belgii, Holandii, Francji, Niemiec, Słowacji, Szwecji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Włoch i oczywiście Polski.
  • Na wystawie statycznej i w pokazach powietrznych zaprezentowało się ponad sto samolotów i śmigłowców. W pokazach zaprezentowało się siedem zespołów akrobacyjnych. Każdy z nich zademonstrował niebywałą precyzję podczas wykonywania skomplikowanych figur pilotażowych. Wystawiono niemal wszystkie typy sprzętu latającego w Polsce min. Mi-2, Mi-14PŁ, Su-22M4, MiG-21bis, MiG-29, W3W Sokół, M-20 Mewa, PZL-130 Orlik, TS-11 Iskra, W-3RM Anakonda, M-28 RM Bryza 1M. Nowością pokazów była prezentacja makiety nowego polskiego samolotu szkolnego Bielik. W tym roku na zaproszenie organizatorów przybyli piloci z wielu krajów można było zobaczyć F-16 A/B MLU holenderskich Sił Powietrznych, F-16 C, C-130 Hercules, AH-64A Apache z USAF, Mirage F1 i 2000C z Francji, CASA C-295 Hiszpanii, Harrier GR Mk 7, Hawk 100 z Wielkiej Brytanii, JAS 39 Gripen ze Szwecji. Niezwykle efektownie zaprezentowały się zespoły akrobacyjne, wystąpiły nasze zespoły na samolotach Zlin 50 LS (ZA Żelazny), Orlik, TS-11 Iskra, śmigłowce Mi-24D z klucza 49 PŚB oraz goście z zagranicy Patrulla Aguila z Hiszpanii i Frecce Tricolori z Włoch.

Radom 2002

Pokazy w 2002 roku odbywały się w specyficznej atmosferze poprzedzającej rozstrzygnięcie przetargu na samolot wielozadaniowy dla polskiego lotnictwa wojskowego.

  • Pokazy w 2002 roku odbywały się w specyficznej atmosferze poprzedzającej rozstrzygnięcie przetargu na samolot wielozadaniowy dla polskiego lotnictwa wojskowego.
  • Na starcie stanęli główni pretendenci: F-16, Gripen i Mirage 2000-5. Było co podziwiać, występ każdego z nich mógłby być ozdobą nawet najbardziej atrakcyjnych pokazów.
  • W podniebnych ewolucjach prezentowały się ponadto brytyjskie Tornado i Sea Harrier oraz polskie Su-22M4, MiG-29 oraz MiG-21. Ciekawostkami pokazów były amerykańskie samoloty A-10, które dumnie stały na wystawie statycznej oraz nasz MiG-21, który odbył swój ostatni lot. Gwiazdą pokazów był holenderski F-16. W pokazach wystąpiły m.in.: Biało-Czerwone Iskry, Orliki, śmigłowcowy balet czterech Mi-24 i zespół Żelazny. Licznie zaprezentowało się także lotnictwo sportowe.

Radom 2003

85. rocznica powstania polskiego lotnictwa wojskowego i 100-lecie lotnictwa światowego.

  • Pokazy lotnicze w 2003 roku odbywały się w 85. rocznicę powstania polskiego lotnictwa wojskowego i w 100-lecie lotnictwa światowego. Ponownie gościliśmy weteranów przybyłych na Światowy Zjazd Lotników Polskich.
  • Umiejętności zaprezentowali piloci z piętnastu państw: Belgii, Czech, Francji, Hiszpanii, Holandii, Izraela, Niemiec, Norwegii, Portugalii, Rosji, Serbii i Czarnogóry, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch i Polski.
  • Po raz pierwszy przed polską publicznością wystąpił reprezentacyjny zespół akrobacyjny brytyjskiego lotnictwa Red Arrows. W jego godle znajduje się dziewięć samolotów w formacji „diament”, która stała się znakiem rozpoznawczym zespołu. Ciekawie zaprezentowały się Siły Powietrzne Izraela w składzie: C130H Hercules, F-15D. Z zespołów akrobacyjnych zobaczyliśmy także: francuskie Patrouille de France oraz naszych pilotów z Żelaznego, Orlika i Biało-Czerwonych Iskier.
  • Na pokazach debiutowały piloci na Alpha Jet z Sił Powietrznych Portugali oraz Rosjanie na MIG-AT i MIG-29M2. W powietrzu zobaczyliśmy także występy śmigłowców : PZL SW-4, W-3MR Anakonda, Bell 214, MIL-MI-14Pł, Kaman SH-2G, MIL-MI-24D, a na wystawie naziemnej jeszcze MIL-MI-2, W-3W Sokół, MIL-MI-8. Z pozostałych statków powietrznych można było zobaczyć min. Mirage-2000C, Mirage F-1CR, F-16A MLU , Tornado GR-4, MiG-29UB, MB339, Ts-11 Iskra, SU-22M4. Niezwykle dużo było ciekawych kamuflaży m.in. Tornado GR4 z Luftwaffe w malowaniu tygrysim, polski MIG-21UM w białym tygrysie, holenderskie F-16A w pasach, morska M-28 Bryza w okolicznościowym malowaniu historycznym (oznaczenia brytyjskie z IIWŚ), granatowy MIL MI-14PŁ marynarki wojennej. W Radomiu nie zabrakło holenderskiego F-16, który jak zawsze zrobił swoje wyjątkowe show.

Radom 2005

Zorganizowane po dwuletniej przerwie pokazy lotnicze w 2005 roku zgromadziły ponad 170 tysięcy widzów.

  • Zorganizowane po dwuletniej przerwie pokazy lotnicze w 2005 roku zgromadziły ponad 170 tysięcy widzów.
  • Na wystawach statycznych i pokazach powietrznych zaprezentowało się dwanaście narodowych ekip z: Belgii, Czech, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Słowacji, Stanów Zjednoczonych, Węgier, Wielkiej Brytanii i z Polski.
  • Największą atrakcją były zespoły akrobacyjne. Na jedne pokazy lotnicze udało się zaprosić aż trzy wiodące w Europie zespoły akrobacyjne czyli brytyjskie Red Arrows, francuskie Patrouille de France i hiszpańskie Patrulla Aguila.
  • Oczywiście latały też Biało-Czerwone Iskry, Żelazny oraz Orliki, które popisały się jednoczesnym lądowaniem całej formacji 9-ciu samolotów.
  • Do tego wszystkiego nie zabrakło również solistów. Wielkie wrażenie zrobił Sheik na holenderskim F-16 oraz francuski Mirage 2000. Na AIR SHOW przybyli także: Francuzi na C-160R Transal oraz śmigłowcach SA342M Gazelle i SA 330 Puma, Czesi na L-159A ALCA i L-159B, Węgrzy na L-159 Albatros i AN-26, Słowacy na L-39ZA, Niemcy na Tornado IDS. Ponadto zleciało się sporo F-16 z kilku krajów i różnych wersjach min. zaprezentowany w powietrzu Duński F-16BM, Belgijski F-16AM i wspomniany już Holenderski F-16A w ciekawym pasiastym kamuflażu czy F-16C z USAF.
  • Nasze Siły Powietrzne zaprezentowały prawie wszystkie maszyny używane na co dzień, tak więc zobaczyliśmy MIGa-29A, SU-22UM-3K w ciekawym tygrysim malowaniu, CASA C295M, M28B1M Bryza, śmigłowce MIL-MI-14PŁ, SH-2G Kaman Marynarki Wojennej, MIL MI-24W, MIL MI-8, PZL W-3W Sokół, SW-4, MI-2 i PZL Kania w barwach Straży Granicznej oraz Policyjny Bell 214.
  • Aeroklub Polski zaprezentował sporą grupę samolotów turystycznych i sportowych / min. PZL-104 Wilga, EM-11C Orka / oraz parę oldtimerów: PiperCuba, RWD-5, Polikarpowa PO-2, Bucker Jungmanna, TS-8 Bies. Na wystawie statycznej można było dotknąć nieśmiertelnego Spitfire’a Mk IX.

Radom 2007

Radom 2007

  • Międzynarodowe Pokazy Lotnicze w 2007 roku odbyły się 1 i 2 września w Radomiu. Jako pierwsi zaprezentowali się skoczkowie z Ośrodka Szkolenia Służby Wysokościowo – Ratowniczej z Bydgoszczy – skakali z flagami państw uczestników tej imprezy.
  • W kolejnych minutach pokazów widzowie obejrzeli symulowaną walkę powietrzną czterech samolotów MiG-29 z Mińska Mazowieckiego oraz czeskiego Gripena.
  • Niestety 1 września 2007, w czasie pokazów lotniczych nastąpiła kolizja dwóch z czterech samolotów akrobacyjnych z grupy akrobacyjnej Aeroklubu Ziemi Lubuskiej Żelazny z Zielonej Góry. Maszyny zderzyły się skrzydłami podczas manewru, w którym znajdowały się na kursie kolizyjnym. W wyniku zderzenia jedna z maszyn spadła do lasu w okolicy lotniska. Zginęli dwaj piloci – Lech Marchelewski, prezes Aeroklubu Ziemi Lubuskiej i założyciel grupy Żelazny, oraz Piotr Banachowicz.

Radom 2009

Radom 2009

Pokazy AIR SHOW – 2009 miały być wielką atrakcją dla publiczności. Podczas pokazów zaprezentował się brytyjski zespół akrobacyjny Red Arrows, który potwierdził swoją klasę. Niestety, wydarzył się wtedy wypadek – rozbił się samolot Su-27 Sił Powietrznych Białorusi. Zginęła dwuosobowa załoga. Reszta pokazów została w związku z tym tragicznym wydarzeniem odwołana.

Radom 2011

Widowisko na 180 statków powietrznych

  • Edycja AIR SHOW, która odbyła się w 2011 roku, zgromadziła na radomskim lotnisku 180 statków powietrznych.
  • Po raz pierwszy na AIR SHOW można było zobaczyć, aż taką liczbę zespołów akrobacyjnych.
  • Na zaproszenie odpowiedziało i pojawiło się 6 zespołów: Biało-Czerwone Iskry (7 x TS-11 Iskra), Zespół Orliki /(9 x PZL 130 Orlik II), chorwacki Krila Oluje (7 x PC-9M), szwajcarski Patrouille Suisse (6 x F-5E Tiger II), francuski Patrouille de France (9 x Alpha Jet), włoski Frecce Tricolori (9 x MB339).
  • W bloku wojskowym prezentowali się piloci z kilkunastu krajów min. z Grecji, Holandii, Belgii, Czech. Całość otwierała wielka defilada polskiego lotnictwa – przelot ponad trzydziestu samolotów i śmigłowców użytkowanych przez polskie lotnictwo wojskowe.
  • Oprócz samolotów użytkowanych przez nasze Siły Powietrzne pokazało się min. lotnictwo: greckie i holenederskie F-16C Block52+, amerykańskie – A-10, C-130 Hercules, niemieckie – EF-2000 Eurofighter Typhoon, C-160, tureckie – C-160 Transall, ukraińskie – SU-25UB, AN-26, włoskie – Aermacchi MB-346, AMX, austriackie – Pilatus PC-7, węgierskie – JAS-39 Gripen.
  • Interesująco wypadła także wystawa statyczna. Zaprezentowano rzadko goszczące na pokazach w Radomiu samoloty szturmowe – ukraińskigo SU-25UB oraz amerykańskie A-10. Poza tym wystawiano min. EF-2000 Eurofighter Typhoon, Pilatus PC-7, JAS-39 Gripen, C-160 Transall, MIG-29A, SU22UM3K, C-130 Hercules, CASA C-295M, W-3PL Głuszec, SW-4 Puszczyk, MI-17, MI-14PŁ, MI-24/35W, AN-2, PZL M-28RM Bryza.

Radom 2013

REKORDOWA XIII EDYCJA

  • REKORDOWA, XIII EDYCJA. W 2013 roku pokazy na lotnisku obejrzało około 180 tysięcy ludzi. Dla porównania: pokazy Royal International Air Tattoo w Fairford w Wielkiej Brytanii obejrzało w tamtym roku 130 tysięcy gości.
  • Na wystawie lotniczej – dostępnej dla zwiedzających – prezentowaliśmy 46 samolotów i śmigłowców. Natomiast w powietrzu pokazało się w sobotę 56, a w niedzielę 54 statki powietrzne (bez uwzględnienia uczestników defilady).
  • Łącznie gościliśmy 216 samolotów i śmigłowców reprezentujących 20 państw. To wynik podobny do RIAT – 230 samolotów i śmigłowców z 19 państw.
  • Na pokazach wystąpiło siedem zespołów akrobacyjnych: szwajcarski Patrouille Suisse na samolotach F-5 Tiger, łotewski Baltic Bees na L-39 Albatros, chorwacki Wings of Storm na turbośmigłowych PC-9M, fiński Midnight Hawks na samolotach Hawk oraz trzy zespoły z Polski – Biało-Czerwone Iskry, Orliki i Żelazny.
  • Na radomskiej imprezie zadebiutowali w tym roku lotnicy z Rumunii, Turcji i Ukrainy. Szczególni ci drudzy przypadli do gustu publiczności pokazem solowym na F-16. Na tym samym samolocie akrobacje prezentowali także Belgowie, Holendrzy i Grecy, którzy zaprezentowali się niewiele gorzej niż Turcy.
  • W powietrzu pokazały się też m.in. samoloty wielozadaniowe: Rafale z Francji, Eurofighter Typhoon z Włoch oraz JAS 39 Gripen z Czech i Węgier. Figury w powietrzu zaprezentował również polski myśliwiec MiG-29 i włoski transportowy C-27J Spartan. Polskie Su-22 i F-16 dały pokaz misji bliskiego wsparcia oddziałów na ziemi. Towarzyszyły mu efekty pirotechniczne na ziemi, symulujące wybuchy bomb.
  • Publiczność z głośników usłyszała korespondencję radiową pilotów i nawigatora naprowadzania.
  • Na wystawie naziemnej można było obejrzeć np. samolot transportowy Ił-76 z Ukrainy, do którego w sobotę i niedzielę ustawiły się długie kolejki, morski patrolowy P-3 Orion z Niemiec czy szkolny BAE Hawk z Wielkiej Brytanii. Po raz pierwszy na AIR SHOW odbyła się też wystawa sprzętu polskich wojsk obrony przeciwlotniczej i radiotechnicznych, np. radaru NUR-15M i rakietowego systemu S-125 Newa SC.

Radom 2015

SUKCES XIV EDYCJI AIR SHOW 2015

  • Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW 2015 okazały się sukcesem organizacyjnym. Wzięli w nich udział lotnicy z 20 państw, którzy na radomskim niebie pojawili się z ponad 250 statkami powietrznymi – wojskowymi i cywilnymi, a na ziemi także przedstawiciele jednostek Wojsk Lądowych, Wojsk Specjalnych, Marynarki Wojennej i Sił Powietrznych.
  • Przy realizacji pokazów w sobotę i niedzielę pracowało 3000 osób. O bezpieczeństwo wszystkich gości dbało 21 zastępów strażackich (105 strażaków), 80 lekarzy i ratowników medycznych i około 700 policjantów. Logistycy wydali załogom uczestniczącym w pokazach w Radomiu około pół miliona litrów paliwa lotniczego.
  • Dużym zainteresowaniem cieszyła się wystawa statyczna, a w niej izraelski C-130J Hercules, który nigdy wcześniej nie gościł na pokazach w Polsce. Przedstawicielem samolotów transportowych był też C-27 Spartan w wariancie rumuńskich, włoskich i litewskich sił powietrznych, polski C-130 Hercules czy C-295M Casa. Na uwagę zasługują także wojskowe biz-jety – belgijski Embraer ERJ135, norweski Learjet 35 oraz licznie reprezentowane myśliwce – MiG-29, F-16, Eurofighter Typhoon, Tornado czy MiG-21, a także polskie śmigłowce W-3, Mi-8. Na radomskim niebie zaprezentowali się m.in. Royal Jordanian Falcons , duński zespół Baby Blue, Patrulla Aguila i Patrulla Aspa, Baltic Bees Jet Team, Patrouille Suisse czy Frecce Tricolori oraz Biało-Czerwone Isky i ZA Orlik. Nie zabrakło także solistów – polski i słowacki MiG-29 Solo Display Team, rumuński ołówek, czyli MiG-21, a także zagraniczne myśliwce F-16, Rafale czy Eurofighter Typhoon.
  • Warto wspomnieć także o bardzo widowiskowym pokazie CAS (Close Air Support), czyli nalot polskich F-16 wraz z symulowanym bombardowaniem. Podczas pokazów prezentowany był także blok aeroklubu, gdzie udział wzięły m.in. samoloty AT-3, Tiger Moth, Extra 300 czy paralotniarze.

Radom 2017

Największy event lotniczy w Polsce

  • XV Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW 2017. Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIR SHOW 2017 to przede wszystkim święto lotnictwa. Największy event lotniczy w Polsce odbył się 26 i 27 sierpnia br.
  • Mottem przewodnim była 85. rocznica brawurowego zwycięstwa Polaków – kapitana pilota Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1932.
  • W pokazach wzięli udział lotnicy z 11 państw: Litwy, Łotwy, Wielkiej Brytanii, USA, Rumunii, Włoch, Niemiec, Holandii, Austrii, Ukrainy oraz Polski, którzy na radomskim niebie pojawili się z ponad 177 statkami powietrznymi – wojskowymi i cywilnymi.
  • Gratką dla wielbicieli militariów była największa z dotychczasowych prezentowanych na AIR SHOW 2017 wystawa sprzętu wszystkich Rodzajów Sił Zbrojnych, a także potencjału instytucji wojskowych i przemysłu obronnego.
  • Polskim żołnierzom towarzyszyli sojusznicy ze Stanów Zjednoczonych, Rumunii oraz Wielkiej Brytanii, którzy wchodzą w skład batalionowej grupy bojowej NATO stacjonującej w Orzyszu. Grono ponad 170 tysięcy widzów przyciągnęły na radomskie lotnisko podniebne akrobacje zespołów: Biało-Czerwone Iskry oraz Orlik z 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Miłośnicy lotnictwa obecni na pokazach mieli okazję podziwiać łotewski pilotów z zespołu Baltic Bees.
  • Podczas defilady powietrznej zaprezentowały się wszystkie statki powietrzne będące na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Niezwykłą atrakcją były przeloty amerykańskich bombowców strategicznych dalekiego zasięgu B52 i B1.

Radom 2018

Setna rocznica odzyskania niepodległości

  •  XVI edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW 2018. Rok 2018 to wyjątkowy czas dla polskiego lotnictwa wojskowego. W setną rocznicę odzyskania niepodległości przez nasz kraj obchodzimy ważną dla żołnierzy w stalowych mundurach rocznicę stulecia powstania lotnictwa wojskowego. To właśnie z tej okazji zorganizowana została XVI edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW 2018. W XVI edycji Międzynarodowych Pokazach Lotniczych wzięli udział piloci cywilni i wojskowi, a także motoparalotniarze, skoczkowie spadochronowi oraz baloniarze.
  • Lotnicy z 22 państw: Austrii, Belgii, Chorwacji, Czech, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Jordanii, Litwy, Łotwy, Niemiec, Pakistanu, Rumunii, Szwajcarii, Turcji, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Włoch, USA, NATO i Polski zaprezentowali na radomskim niebie niezwykłe akrobacje.
  • W czasie dwóch dni pokazów ponad 110 statków powietrznych w pokazie dynamicznym zadziwiło grono 180 tysięcy widzów zgromadzonych na radomskim lotnisku. Inauguracyjny przelot wykonał samolot Boeing 737 MAX w asyście samolotów TS-11 Iskra z dęblińskiego zespołu Biało-Czerwone Iskry.
  • Najlepsi piloci zaprezentowali kunszt pilotażu indywidualnego, a zespoły zachwyciły akrobacjami grupowymi: Biało-Czerwone Iskry i Orlik Aerobatic Team w tym wspólny pokaz z samolotami Harvard, Cellfast Flying Team, Frecce Tricolori z Włoch, Patrulla Aguila z Hiszpanii, ze Szwajcarii Patrouille de Suisse, z Finlandii Midnight Hawks, łotewskie Baltic Bees, chorwackie Wings of Storm. The Royal Jordanian Falcons z Jordanii, jak również pakistańscy piloci na samolocie JF-17, którzy po raz pierwszy gościli na polskim niebie.
  • The Flying Bulls z austriackiego Hangaru 7 zaprezentowali swoje maszyny: myśliwca F4U-4 Corsair, zabytkowego bombowca B-25J Mitchell, dwa Alpha Jety oraz amerykański samolot T-28B Trojan. Niezwykłe figury akrobacji lotniczej zaprezentowali soliści: polski Tiger Demo Team, belgijski Solo Display, grecki Demo Team Zeus czy turecki Solo Türk. Fanów awiacji zachwyciły pokazy brytyjskiego i niemieckiego Eurofightera, czeskiego Jas-39 C Gripen, Mi-171 oraz Mi-24, czy też austriackiego SAAB 105, a także ukraińskiego Su-27. Nie zabrakło Artura Kielaka na samolocie XA-41. W oba dni pokazów samolot wczesnego ostrzegania i kierowania AWACS wykonał niski przelot.
  • Dla miłośników militariów przygotowano największą w historii wystawę statyczną obejmującą sprzęt i uzbrojenie wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych RP. Zaprezentowano ponad 60 jednostek sprzętu wojskowego: czołgi, transportery opancerzone, armaty, zestawy przeciwlotnicze, radary, broń osobistą żołnierzy i symulatory szkolenia strzeleckiego. Do dyspozycji widzów udostępniono nowoczesną technikę wojskową oraz indywidualne wyposażenie żołnierzy, zazwyczaj niedostępne dla szerokiej publiczności.

Radom 2023

Największy festiwal lotniczy w Europie Centralnej

  • Po pięcioletniej przerwie XVII edycja Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIRSHOW 2023 odbyła się w dniach 26-27 sierpnia 2023 r. na terenie lotniska Warszawa – Radom i była największym festiwalem lotniczym w Europie Centralnej.
  • Międzynarodowe Pokazy Lotnicze AIRSHOW 2023 odbyły się pod hasłem „Niezwyciężeni w przestworzach” które nawiązywało do legendarnego wyczynu kapitana pil. Stanisława Skarżyńskiego w 1933 roku, który jako pierwszy Polak przeleciał Ocean Atlantycki pokonując rekordową trasę z Senegalu do Brazylii samolotem ważącym niespełna 450kg.
  • W tym roku program był szczególnie bogaty i różnorodny, oferując nie tylko spektakularne występy akrobacyjne, ale także niezapomniane chwile z samolotami wojskowymi, cywilnymi oraz historycznymi.
  • Na radomskim niebie zaprezentowały się zarówno współczesne maszyny wojskowe, jak i klasyki lotnictwa, a także zespoły akrobacyjne, które zachwyciły publiczność swoimi precyzyjnymi i dynamicznymi manewrami.
  • W programie znalazły się pokazy nowoczesnych myśliwców, które uwydatniły ich szybkość i zwrotność, a także samoloty transportowe i śmigłowce, pokazujące wszechstronność w różnych misjach. Istotnym punktem były również występy maszyn historycznych, które przeniosły widzów w czasie, ukazując jak lotnictwo zmieniało się na przestrzeni lat.
  • Wydarzenie nie ograniczało się tylko do pokazów w powietrzu. Na ziemi miały miejsce wystawy statyczne, które umożliwiły bliższe zapoznanie się z samolotami i sprzętem lotniczym, a także interaktywne atrakcje dla dzieci i młodzieży, które miały na celu zainteresowanie najmłodszych lotnictwem.
  • Całość była pełna emocji i wrażeń, łącząc pasjonatów lotnictwa z różnych zakątków świata w jednym miejscu, by podziwiać zarówno współczesne technologie, jak i tradycje lotnicze.

Wydarzenie obejrzało ponad 175 tys. widzów, co umiejscowiło radomskie pokazy lotnicze na trzecim miejscu pod tym względem w Europie.

  • W programie wydarzenia znalazło się m.in.:
    • 89 pokazów powietrznych trwających blisko 20 godzin, realizowanych przez pilotów z 17 państw,
    • podniebna defilada złożona z 19 formacji i 67 statków powietrznych,
    • ponad 200 statków powietrznych na niebie i na ziemi (w pokazie dynamicznym wzięło udział 157 statków i 40 w pokazie statycznym),
    • 6 statków historycznych (replik) w tym po raz pierwszy P-51 Mustang.
    • 72 jednostki sprzętu wszystkich rodzajów Sił Zbrojnych oraz wojsk sojuszniczych NATO biorących udział w wystawie statycznej,
  • Zorganizowano dodatkowe atrakcje jak wyścig samochodowy na pasie startowym z udziałem 3 pojazdów sportowych oraz zakontraktowano wyścig samolotu EDGE 540 i pojazdu BMW SAUBER F-1.
  • Inspektorzy ULC ocenili najwyżej organizację pokazów w powietrzu ze wszystkich podobnych imprez.

Zobacz to
na własne oczy

Bilety

Organizatorzy

Podmioty Współpracujące

Ambasador AirSHOW Radom 2025

×