Samolot PZL-130TC-II ORLIK jest jednosilnikowym, dwumiejscowym (w układzie tandem), wolnonośnym dolnopłatem z silnikiem turbośmigłowym. Konstrukcja całkowicie metalowa z pracującym pokryciem. Podwozie chowane, trójkołowe z kółkiem przednim.



Samolot został zaprojektowany według przepisów zdatności FAR PART 23 z poprawką 28 dla szerokiego zakresu faz szkolenia i treningu pilotów wojskowych. Jako rezultat specyficznego projektu samolot ma właściwości lotno-pilotażowe właściwe samolotom odrzutowym. Zdecydowała o tym koncepcja samolotu przyjęta przez konstruktorów:
– ogólna geometria samolotu i skrzydło o małym wydłużeniu oraz dużym obciążeniu powierzchni nośnej oraz małe obciążenie mocy;
– kompozycja wnętrza kabiny pod względem ergonomii i wyposażenia w przyrządy podobne do typowej kabiny samolotu odrzutowego
Autorstwa Konflikty.pl, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50389446